Derfor donerer Trygfonden hjertestartere til boligområder

Hjertestop sker i hjemmet

4.000 danskere får hvert år hjertestop uden for Danmarks hospitaler – i hjemmet, i idrætsforeningen, på vores gader og stræder. Steder, hvor andre kan hjælpe, hvis de er klar til at træde til. Men nu donerer Trygfonden hjertestartere til  boligområder.

Danskerne er blandt de bedste i verden til at træde til ved hjertestop, men det er oftest i det offentlige rum, hvor der er flere mennesker i til stede. Det er også typisk i det offentlige rum, at de fleste hjertestartere er sat op.

Fakta viser dog, at 75 % af alle hjertestop sker i private hjem. Derfor sætter TrygFonden i det næste år fokus på at sætte hjertestartere op i danskernes beboelsesområder, som kan være tilgængelige døgnet rundt. Det gør de ved at donere  hjertestartere til personer, der ansøger om at blive faddere til en hjertestarter – altså tage ansvaret for den donerede hjertestarter.

Sådan ansøger du om en hjertestarter til dit boligområde:

Trygfonden donerer hjertestartere via en såkaldt fadderordning, så du skal:

  • Ansøge Trygfonden om at få doneret en hjertestarter.
  • Trygfonden skal have din elektroniske ansøgning senest den 1. september 2019.
  • Herefter foretager TrygFonden en udvælgelse, og ansøger får direkte besked.
  • Der er ca. 3 måneders behandlingstid.

Ansøg om hjertestarter

Det får du med Trygfondens donation af en hjertestarter:

  • Hjertestarteren stilles til rådighed af TrygFonden i tre år.
  • Med hjertestarterdonationen følger der kursus i hjertelungeredning og brug af hjertestarter samt gentræningskursus til den brugergruppe som oprettes i forbindelse med donationen.
  • Varmeskab til hjertestarteren, så den kan hænge udendørs.
  • Information om, hvordan man i det daglige holder øje med hjertestarteren.
  • Information om, hvordan den registreres i Hjertestarter – Netværket på hjertestarter.dk

Dine pligter som fadder til en hjertestarter:

Hjertestarter – Netværket bruges af det regionale akutberedskab, så ved et 1-1-2 opkald i forbindelse med hjertestop kan der henvises til nærmeste hjertestarter. Registrering af hjertestarteren på hjertestarter.dk er derfor obligatorisk.

Når Trygfonden donerer hjertestartere, så følger der et varmeskab med. TrygFonden følger nemlig Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, at hjertestarteren skal hænge uden for, døgnet rundt, året rundt. Dette markeres med ”24/7” på hjertestarter.dk.

Det er din pligt som modtager af donationen at forsikre hjertestarteren mod tyveri, brand, hærværk og vandskade. Heldigvis får hjertestartere nærmest altid lov til at hænge i fred og ro.

Som modtager af hjertestarteren skal du også dække udgifter til opsætning af varmeskab ved en autoriseret elinstallatør. Som tommelfingerregel koster opvarmning af varmeskabet maks. 500 kr. årligt.

Fadderskabets løbetid:

Fadderskabet løber over tre år. Herefter overdrages hele installationen til fadder. Det betyder, at du som donationsmodtager selv skal betale udgifter til batteri og elektroder efter tre år.

Hjertestarterens batteri skal udskiftes ca. hvert 4. år og elektroder ca. hvert 2. år og når hjertestarteren har været i brug.

Har du brug for en serviceaftale:

Når man nu har investeret i en hjertestarter, så kan det derfor være en praktisk foranstaltning også at tegne en serviceaftale på sin hjertestarter. Så får man automatisk en påmindelse om, at elektroderne er ved at nærme sig holdbarhedens udløbstid, og det er ved at være tid til få nogle nye.

Med en serviceaftale hos First-8 får man helt automatisk tilsendt nye elektroder uden beregning, fordi vi holder styr på din hjertestarter for dig.

Man kan sige, at en serviceaftale er en lille ting i forhold til at have en hjertestarter. Men i en travl hverdag kan en serviceaftale faktisk gøre at du kan koncentrere dig om andre ting, og at investeringen i en hjertestarter hele tiden er relevant – fordi den altid virker.

Se vores serviceaftaler

Hvis du får afslag på din ansøgning om en hjertestarter:

Trygfonden donerer ca. 100 hjertestartere om året, så der er mange som får afslag på deres ansøgning. Har du fået afslag på din ansøgning, og ønsker du en hjertestarter med et tilhørende udendørsskab, så har First-8 flere forskellige hjertestarterpakker, du kan vælge imellem.

Se vores udvalg af hjertestarterpakker

Saml ind til en hjertestarter på samlerind.dk

Købet af en hjertestarter er en stor investering.  Men hvis investeringen er bredt ud på flere skuldre så er økonomien nemmere at håndtere. Man kan for eksempel starte en indsamling til en hjertestarter på indsamlingsplatformen samlerind.dk.

Her kan man samle ind til en hjertestarter til andelsboligforeningen, grundejerforeningen, idrætsforeningen eller noget andet i lokalmiljøet. Det er gratis at bruge portalen, man har fuld kontrol over indsamlingen – og kan hele tiden se præcis, hvor meget der er samlet ind.

Læs mere på www.samlerind.dk